1. Oversigt
Når en myndighed modtager en anmodning om aktindsigt, må myndigheden først tage stilling til, hvilken lovgivning anmodningen skal behandles efter.
Hvis de oplysninger, der ønskes aktindsigt i, er omfattet af begrebet miljøoplysninger, skal anmodningen behandles efter de særlige regler om aktindsigt i miljøoplysningsloven. Anvendelsen af miljøoplysningsloven skal ske i sammenhæng med enten offentlighedsloven fra 1985 eller forvaltningsloven fra 2012, som miljøoplysningsloven henviser til. Se nærmere afsnit 2.
Hvis der ikke er tale om miljøoplysninger, skal anmodningen behandles efter de almindelige regler om aktindsigt. Hverken reglerne om aktindsigt i offentlighedsloven eller forvaltningsloven eller regler om aktindsigt i anden særlovgivning bliver nærmere berørt i dette overblik. Reglerne om indsigt efter databeskyttelsesforordningen – dvs. retten til indsigt i personoplysninger om en selv – berøres heller ikke.
Formålet med dette overblik er at give et billede af, hvad begrebet miljøoplysninger dækker over, og dermed hvornår miljøoplysningsloven skal anvendes. Selv om begrebet miljøoplysninger er defineret i miljøoplysningsloven, kan det således nogle gange give anledning til tvivl, om en bestemt oplysning er en miljøoplysning eller ej.
Afsnit 2 indeholder nogle generelle bemærkninger om betydningen af, at der er tale om miljøoplysninger.
Afsnit 3 indeholder nogle indledende bemærkninger om miljøoplysningsloven og begrebet miljøoplysninger.
I afsnit 4 gennemgås bestemmelserne i miljøoplysningslovens § 3, nr. 1, 2 og 4, om bl.a. tilstanden i miljøelementer og faktorer, der påvirker eller kan påvirke miljøelementer mv.
I afsnit 5 gennemgås bestemmelsen i miljøoplysningslovens § 3, nr. 3, om foranstaltninger og aktiviteter. Navnlig denne bestemmelse har i praksis givet anledning til vanskelige afgrænsningsspørgsmål. En stor del af de sager om miljøoplysningsbegrebet, som ombudsmanden gennem de seneste år har behandlet, har drejet sig om denne bestemmelse.
I afsnit 6 gennemgås bestemmelsen i miljøoplysningslovens § 3, nr. 5, om beregninger og økonomiske forudsætninger mv.
Bestemmelsen i miljøoplysningslovens § 3, nr. 6, om menneskers sundheds- og sikkerhedstilstand, gennemgås i afsnit 7.
2. Betydningen af, at der er tale om miljøoplysninger
En aktindsigtsanmodning skal behandles efter de særlige regler om aktindsigt i miljøoplysningsloven, hvis der er tale om miljøoplysninger.
Meddelelse af aktindsigt efter miljøoplysningsloven vil kunne stille den aktindsigtssøgende bedre, end hvis der meddeles aktindsigt efter offentlighedsloven.
Det skyldes bl.a., at aktindsigt efter miljøoplysningsloven skal vurderes efter offentlighedsloven fra 1985, som miljøoplysningsloven henviser til, og ikke efter den gældende offentlighedslov. De bestemmelser om undtagelser fra retten til aktindsigt, som kun findes i den gældende offentlighedslov (offentlighedsloven fra 2013), kan derfor ikke anvendes i forhold til miljøoplysninger.
Offentlighedsloven fra 1985 indeholder f.eks. ikke en bestemmelse, der giver adgang til at undtage ministerbetjeningsdokumenter fra aktindsigt, og loven indeholder heller ikke – som offentlighedsloven fra 2013 – en udtrykkelig bestemmelse, der giver mulighed for at afslå en aktindsigtsanmodning under henvisning til, at behandlingen af anmodningen vil nødvendiggøre et uforholdsmæssigt ressourceforbrug.
Overblik #15 om ressourcebetragtninger i aktindsigtssager
Desuden er der i miljøoplysningsloven nogle særlige afvejningsregler, som indebærer,
- at offentlighedslovens bestemmelser om undtagelser fra retten til aktindsigt skal fortolkes restriktivt
- at der i det enkelte tilfælde kun kan gives afslag på aktindsigt, hvis interesserne ved et afslag overstiger de offentlige interesser, der varetages ved at udlevere oplysningerne.
Dertil kommer, at miljøoplysningsloven giver adgang til indsigt i databaser, hvor oplysningerne ikke foreligger i sammenstillet form. Se f.eks. FOB 2011 14-5, som er omtalt i afsnit 5.4.
At der er tale om miljøoplysninger, vil således nogle gange kunne føre til, at der er adgang til flere oplysninger end efter den gældende offentlighedslov. Andre gange har det ikke betydning.
Artikel i FOB 2019: Er ”miljøoplysninger” et trylleord?
De regler, der indeholder undtagelser fra retten til aktindsigt, gennemgås ikke i dette overblik, der alene vedrører spørgsmålet om, hvorvidt der er tale om miljøoplysninger eller ej.
I de tilfælde, hvor den gældende offentlighedslov fra 2013 giver en videre adgang til aktindsigt end miljøoplysningsloven, skal der meddeles aktindsigt efter denne lov.
3. Generelt om miljøoplysningsloven og begrebet miljøoplysninger
Miljøoplysningsloven gennemfører EU-direktivet om offentlig adgang til miljøoplysninger (direktiv 2003/4/EF) og konventionen om adgang til oplysninger, offentlig deltagelse i beslutningsprocesser samt adgang til klage og domstolsprøvelse på miljøområdet (Århus-konventionen) i dansk ret.
Fortolkningen af reglerne i miljøoplysningsloven – herunder fortolkningen af begrebet miljøoplysninger – må derfor ske i lyset af bl.a. miljøoplysningsdirektivet og Århus-konventionen.
EU-Domstolen har i flere domme taget stilling til fortolkningen af begrebet miljøoplysninger. Ved fastlæggelsen af, om der i en konkret sag er tale om miljøoplysninger i miljøoplysningslovens forstand, må man derfor også inddrage relevant praksis fra EU-Domstolen.
”The Aarhus Convention – An Implementation Guide” indeholder retningslinjer om anvendelsen af Århus-konventionen, og det er i EU-Domstolens praksis lagt til grund, at guiden kan inddrages ved fortolkning af konventionen. Se bl.a. sagen C-279/12, Fish Legal og Shirley. Guiden indeholder bl.a. fortolkningsbidrag, som kan indgå ved fastlæggelsen af begrebet miljøoplysninger. Guiden kan findes på www.unece.org.
Begrebet miljøoplysninger er defineret i miljøoplysningslovens § 3. Bestemmelsen er en næsten ordret gengivelse af den definition af begrebet, der ved lovens vedtagelse fremgik af den danske udgave af miljøoplysningsdirektivets artikel 2, nr. 1.