1. Oversigt
Folkeskoler er forvaltningsmyndigheder og derfor omfattet af forvaltningsloven. Det er beskrevet nærmere i overblikkets afsnit 2.
Nogle af de beslutninger, som en skole træffer over for sine elever, er afgørelser i forvaltningslovens forstand. Hvornår en skole træffer en afgørelse, er behandlet i overblikkets afsnit 3.
Hvem der er part i sådanne afgørelsessager, er behandlet i afsnit 4.
Når en skole træffer en afgørelse, stiller forvaltningsloven en række grundlæggende krav til skolen. Nogle af de vigtigste krav er beskrevet i dette overblik.
Skolen skal være opmærksom på reglerne om notatpligt, ligesom skolen har pligt til at journalisere visse dokumenter. De nærmere regler om notatpligt og journalisering er behandlet i afsnit 5.
Skolen skal også inddrage elevens forældre, og i visse tilfælde eleven selv, ved at gøre dem bekendt med de faktiske oplysninger og eventuelle eksterne faglige vurderinger, der danner grundlag for en afgørelse, og ved at bede om deres bemærkninger, inden der træffes afgørelse. Retten til partshøring er beskrevet i afsnit 6.
Hvis eleven eller forældrene ikke får fuldt ud medhold i afgørelsen, skal afgørelsen indeholde en forklaring på den trufne afgørelse. Reglerne om begrundelse er beskrevet i afsnit 7.
Hvis en skole ikke har overholdt forvaltningslovens regler, kan det betyde, at afgørelsen i sagen bliver forkert eller ugyldig, og at skolen må behandle sagen på ny. Konsekvenserne af at tilsidesætte forvaltningslovens regler er behandlet i de enkelte generelle overblik i Myndighedsguiden. F.eks. er konsekvenserne ved manglende partshøring omtalt i afsnit 7 i overblikket om partshøring.
Overblik #9 om partshøring
Dette overblik angår folkeskoler, og de fleste af eksemplerne i overblikket drejer sig om folkeskoler. Der er dog også medtaget andre eksempler, i det omfang de forhold, som er behandlet i eksemplerne, er relevante for folkeskoler og også ville gøre sig gældende, hvis sagen havde handlet om en folkeskole.
2. Folkeskoler er forvaltningsmyndigheder
Forvaltningslovens regler gælder som udgangspunkt for sager, hvor der er eller vil blive truffet afgørelse af en forvaltningsmyndighed. Det følger af forvaltningslovens § 2, stk. 1.
En folkeskole er en forvaltningsmyndighed, og reglerne i forvaltningsloven gælder derfor, når en folkeskole træffer afgørelser.
Private grundskoler er derimod ikke omfattet af forvaltningsloven. Derfor omfatter overblikket ikke disse skoler.
Der er indført særlige regler om inddragelse af privatskoleelever, inden skolen træffer beslutning om at udskrive (herunder bortvise) en elev. Se lov nr. 2063 af 21. december 2020 om ændring af bl.a. lov om friskoler og private grundskoler.
3. Hvornår træffer en skole en afgørelse?
En skoles beslutning behøver ikke at være betegnet som en afgørelse for at være omfattet af forvaltningslovens regler. Det afgørende for, om en skole træffer en afgørelse, er, om skolen ensidigt fastsætter, hvad der er eller skal være ret i et foreliggende tilfælde.
Det indgår i vurderingen, om beslutningen afslutter sagen eller blot er et skridt hen imod sagens endelige afslutning.
I tvivlstilfælde kan også betragtninger om, hvor indgribende betydning en beslutning har, og hvilket behov der for eleven og forældrene er for at være omfattet af forvaltningslovens rettigheder, indgå.
Overblik #4 om afgørelsesbegrebet
Den nærmere afgrænsning mellem afgørelsesvirksomhed og faktisk forvaltningsvirksomhed kan til tider være vanskelig. Det skyldes, at en skole træffer en lang række administrative beslutninger i forbindelse med udøvelsen af faktisk forvaltningsvirksomhed.
De fleste af de beslutninger, der træffes som led i den almindelige dagligdag på en skole, er ikke afgørelser, men faktisk forvaltningsvirksomhed. Dermed falder de uden for forvaltningslovens anvendelsesområde. Det gælder almindelige beslutninger om f.eks. indholdet af undervisningen, hvordan undervisningen skal foregå, og andre praktiske forhold i forbindelse med undervisningen.
Det samme gælder, når en elev f.eks. bliver irettesat for at løbe på gangene, bliver sendt uden for døren i resten af en undervisningstime eller sendes op på skolelederens kontor.
En skoles beslutning om klassedannelse anses tilsvarende ikke for at være en afgørelse i forvaltningslovens forstand.