Det er vigtigt, at kommunen vurderer sagen omhyggeligt. En nabo skal partshøres med de rettigheder, det giver, hvis han er part i sagen. Det er helt centralt – også for oplysningen af sagen. Men naboen skal ikke høres, hvis han ikke er part. Det vil kunne forhale sagen unødigt. Er der tvivl om, hvorvidt naboen er part, vil det gode råd i reglen være at partshøre.
4. Hvorfor og hvordan skal naboen inddrages?
Partshøring af naboer i byggesager har til formål at sikre, at naboen kan varetage sine interesser i sagen. Derudover er partshøring en vigtig del af kommunens pligt til at sørge for, at en sag er tilstrækkelig oplyst, før der træffes afgørelse i sagen. Naboen vil ofte have en viden, som kommunen ikke har, om navnlig de faktiske forhold i området og det allerede eksisterende byggeri. Partshøringen af naboen sikrer således, at kommunen har det bedst mulige grundlag for at træffe en korrekt afgørelse.
Man kan spørge, om partshøring ikke er overflødig og reelt vildledende i sager, hvor bygherren – ud fra de oplysninger, kommunen har – har krav på at få en byggetilladelse, og hvor naboen derfor ikke kan ændre på udfaldet af sagen.
Hertil kan man først og fremmest sige, at kravet om partshøring bl.a. bygger på det grundlæggende hensyn, at myndigheden skal sørge for, at den, der er part i en sag, ved, at sagen verserer, når det har betydning for partens mulighed for at varetage sine interesser.
Naboen ved ofte ikke, at en byggesag eksisterer, før byggeriet går i gang, og partshøringen er derfor med til at sikre, at naboen får kendskab til sagen og kan varetage sine interesser, før kommunen udsteder en byggetilladelse.
I forhold til det mere praktiske omkring partshøringen kan der i nogle tilfælde være grundlag for, at kommunen i partshøringsbrevet til naboen oplyser, at bygherren på det foreliggende grundlag har ret til at opføre det ansøgte byggeri e.l.
Herudover vil naboen i nogle tilfælde have oplysninger, som kan ændre på afgørelsen, f.eks. hvis ansøgningen ikke er i overensstemmelse med de faktiske forhold.
Selv om naboens oplysninger ikke kan ændre på, at kommunen skal give en byggetilladelse, er det heller ikke udelukket, at naboen kan påvirke kommunens afgørelse, f.eks. ved at der – om muligt – knyttes vilkår til byggetilladelsen, som kan afbøde generne for naboen.
Som et eksempel på partshøring i en sag, hvor bygherren umiddelbart havde krav på en byggetilladelse, se FOB 2011 4-1. Se også nyhed af 13. december 2023 om partshøring af naboer, når et byggeri overholder byggeretten.
Overblik #9 om partshøring
Forvaltningslovens § 19, stk. 2, indeholder visse undtagelser fra myndighedernes pligt til at partshøre. Bestemmelsen har dog et relativt begrænset anvendelsesområde og kan som regel ikke anvendes i byggesager.
Et godt eksempel er sagen FOB 2007.437, som er beskrevet indledningsvis. I sagen havde kommunen vurderet, at naboen var part, men havde undladt at partshøre, fordi kommunen anså det for ubetænkeligt at træffe afgørelse på det foreliggende grundlag. Kommunen henviste til forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 1, som navnlig sigter til oplysninger med et autentisk præg som f.eks. oplysninger om navn og adresse fra Folkeregistret.
Ombudsmanden udtalte i sagen, at de oplysninger, som kommunen havde modtaget fra ansøgeren om byggetilladelse, ikke havde et sådant autentisk præg. Kommunen kunne derfor ikke undlade at partshøre med henvisning til denne bestemmelse.
5. Typiske fejl
Kommunerne skal også følge reglerne i forvaltningsloven, når de behandler byggesager, herunder reglerne om partshøring. Eksempler på fejl i den forbindelse kan være:
- En kommune overser, at en nabo til et planlagt byggeri er part i sagen om byggetilladelse og derfor har ret til at blive partshørt efter reglerne i forvaltningsloven.
- En kommune foretager naboorientering efter bygge- og planlovgivningen, men kommunen glemmer, at en nabo, som er part i sagen, også skal partshøres efter reglerne i forvaltningsloven.
- En kommune undlader at høre en nabo, som er part i sagen, fordi kommunen vurderer, at naboen ikke vil kunne bidrage med oplysninger, som vil kunne ændre udfaldet af sagen.
6. Konsekvenser af manglende partshøring
Hvis en nabo er part i en sag, og kommunen ikke partshører naboen, risikerer kommunen at træffe en forkert afgørelse. Det skyldes, at naboen kan have oplysninger, som bør indgå i kommunens grundlag for at træffe afgørelse i sagen.
Partshøring anses derfor i almindelighed for at være en garanti for, at en afgørelse er lovlig og korrekt. Hvis naboen klager over kommunens afgørelse, vil klagemyndigheden eller ombudsmanden kunne kritisere kommunen, hvis der ikke er partshørt efter reglerne i forvaltningsloven. Kommunens afgørelse kan desuden tilsidesættes med den virkning, at kommunen skal behandle sagen på ny, eller at byggeriet – hvis det er blevet gennemført – skal lovliggøres, enten fysisk eller retligt. Se f.eks. sagen, som er gengivet i Ugeskrift for Retsvæsen U 2003.1628 Ø.
En forkert afgørelse kan også føre til krav om erstatning fra en nabo. Hvis byggeriet skal rives ned, kan det desuden føre til, at bygherren rejser et erstatningskrav mod kommunen.