Nyheder
Kommuner skal offentliggøre udbetalte vederlag til byrådsmedlemmer
Kommunerne skal efter kommunestyrelsesloven offentliggøre størrelsen af de vederlag, som kommunalbestyrelsesmedlemmer faktisk får udbetalt for at varetage eksterne hverv, som de har i kraft af deres medlemskab af kommunalbestyrelsen, f.eks. at sidde i bestyrelsen for et selskab.
Det udtalte ombudsmanden efter at have modtaget en klage fra en journalist over, at Københavns Kommune efter hans mening offentliggjorde vederlagssatser for borgerrepræsentationsmedlemmernes hverv på en måde, der gjorde det umuligt at regne ud, hvor store beløb det enkelte medlem af Borgerrepræsentationen reelt havde fået udbetalt.
Læs hele nyheden
Kærshovedgård bør forbedre sikkerhedssituationen for beboerne
Folketingets Ombudsmand har været på et tilsynsbesøg på Udrejsecenter Kærshovedgård. Ombudsmanden fandt ikke, at de generelle forhold på Kærshovedgård er i strid med forbuddet mod tortur og umenneskelig eller nedværdigende behandling i FN’s Torturkonvention og artikel 3 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Ombudsmanden konstaterede dog, at forholdene for beboerne på tålt ophold fortsat må anses for meget belastende og begrænsende for grundlæggende livsførelse – og at dette i forhold til den generelle sikkerhedssituation på udrejsecentret gælder i endnu større grad end tidligere.
Læs hele nyheden
Styrelse gjorde ikke nok for at forhindre meget skæve foreløbige ejendomsvurderinger
Vurderingsstyrelsen kunne på forhånd have gjort mere for at afdække og forebygge problemerne med de meget skæve foreløbige ejendomsvurderinger, der blev offentliggjort i september 2023. Det udtaler Folketingets Ombudsmand efter at have foretaget en undersøgelse af sagen.
I sin undersøgelse har ombudsmanden fokuseret på de ejendomme, hvor grundværdien blev vurderet til at være markant højere end ejendomsværdien. Disse foreløbige vurderinger har Vurderingsstyrelsen betegnet som ”meget skæve”, og styrelsens efterfølgende gennemgang af vurderingerne har resulteret i mere end 60.000 ændringer.
Læs hele nyheden
Kommune kunne ikke stille krav om Nemkonto til udbetaling af kontanthjælp
Hvis en borger ikke har en Nemkonto, må kommunen sikre, at borgeren får udbetalt sine penge på en anden måde. Kommunen kan ikke sætte udbetalingen i bero, indtil borgeren får en Nemkonto, eller kræve, at udbetalingen i stedet foretages via en tredjeparts konto, f.eks. en pårørende.
Det udtalte ombudsmanden på baggrund af en sag fra Københavns Kommune.
Læs hele nyheden
En klagers adgang til oplysninger om sig selv i sognepræsts personalesag kunne som udgangspunkt ikke afvises
Retten til egenacces i personalesager gælder ikke kun for den ansatte selv, men også for andre, hvis personlige forhold omtales i personalesagen.
Det udtalte ombudsmanden i en sag, hvor en tidligere ansat i et stift havde klaget over en sognepræst og efterfølgende bedt om aktindsigt i sognepræstens udtalelse i sagen.
Læs hele nyheden
Aktindsigtsanmodning fra journalist med fuldmagt kunne ikke afvises
Borgerne har i almindelighed ret til at lade sig repræsentere af andre i deres sager hos myndighederne. Statsadvokaten i Viborg kunne derfor ikke afvise en anmodning om aktindsigt fra en journalist, der var partsrepræsentant, med den begrundelse, at aktindsigtsanmodningen havde et journalistisk formål.
Det fastslår Rigsadvokaten efter en henvendelse fra ombudsmanden. Ombudsmanden var enig i Rigsadvokatens retsopfattelse.
Læs hele nyheden
Seniorpensionsenheden skulle udlevere flere oplysninger til journalist
Seniorpensionsenheden har efter en henvendelse fra Folketingets Ombudsmand udleveret en række yderligere oplysninger til en journalist. Det drejer sig blandt andet om oplysninger om udviklingen i antallet af ansøgere om seniorpension, tilkendelsesprocenten for seniorpension, udfaldet af klagesager på området og bemærkninger fra en ekstern revisor.
Læs hele nyheden
Overblik
Overblikkets afsnit 5.3 om partsrettigheder, aktindsigt og habilitet er opdateret med ny ombudsmandspraksis om beslutninger om habilitet (FOB 2023-24).
Overblikkets afsnit 5 om undtagelser fra adgangen til at lade sig repræsentere eller bistå af andre er opdateret med ny ombudsmandspraksis (FOB 2024-7).
Overblikkets afsnit 12 om konsekvenser af manglende eller mangelfuld begrundelse er opdateret med ny retspraksis fra Østre Landsret (U 2024.448 Ø).
I overblikkets afsnit 5.1 om screening/visitation henvises til ny ombudsmandspraksis (FOB 2023-34).
I overblikkets afsnit 5 om partsrepræsentation henvises til ny ombudsmandspraksis (FOB 2023-30).
Overblikkets afsnit 2 er opdateret med ny ombudsmandspraksis (FOB 2023-28). Afsnit 2.4 er opdateret med ny ombudsmandspraksis om et it-system, der ikke i sig selv understøttede de forvaltningsretlige krav, og hvor myndigheden derfor skulle sikre, at kravene blev opfyldt på anden måde (FOB 2023-34).
Overblikkets afsnit 3 om naboers partsstatus er opdateret med ny retspraksis fra Østre Landsret (MAD 2023.209). I afsnit 4 henvises til nyhed af 13. december 2023 om partshøring af naboer, når et byggeri overholder byggeretten.
Overblikkets afsnit 3.2 om undladelse af ekstrahering over for journalister og andre, der har en særlig interesse i sagen, er opdateret med nyt tekstafsnit og ny ombudsmandspraksis (FOB 2023-32).
Overblikkets afsnit 5.3 er opdateret med ny ombudsmandspraksis om, at aktindsigt i notater om interviews i forbindelse med evaluering af håndteringen af COVID-19 i mink skulle behandles efter offentlighedsloven og ikke miljøoplysningsloven (FOB 2024-1).
Overblikkets afsnit 2 om krav til en aktindsigtsanmodning er opdateret med ny ombudsmandspraksis, dels om myndigheders identifikation af relevant materiale (FOB 2024-2), dels om temakravet (FOB 2024-3). I overblikkets afsnit 4 er der tilføjet ny tekst, og afsnittet er opdateret med ny ombudsmandspraksis om, at myndigheder bør oplyse den aktindsigtssøgende om, hvis der er udfordringer med at identificere materialet omfattet af anmodningen (FOB 2023-36).
#24 Kommunernes behandling af underretninger om bekymring for børn
Overblikket er under opdatering på baggrund af barnets lov.
Overblikkets afsnit 5 om oprejsningsbevilling er opdateret med ny principmeddelelse fra Ankestyrelsen om overskridelse af klagefrist på grund af forsinkelse ved digital fremsendelse (Ankestyrelsens principmeddelelse nr. 38-23).