Nyhedsbrev nr. 1 - marts 2024

Nyheder

Kommune kunne ikke stille krav om Nemkonto til udbetaling af kontanthjælp

Hvis en borger ikke har en Nemkonto, må kommunen sikre, at borgeren får udbetalt sine penge på en anden måde. Kommunen kan ikke sætte udbetalingen i bero, indtil borgeren får en Nemkonto, eller kræve, at udbetalingen i stedet foretages via en tredjeparts konto, f.eks. en pårørende.

Det udtaler ombudsmanden på baggrund af en sag fra Københavns Kommune.

Læs hele nyheden

Seniorpensionsenheden skulle udlevere flere oplysninger til journalist

Seniorpensionsenheden har efter en henvendelse fra Folketingets Ombudsmand udleveret en række oplysninger om seniorpensionsordningen til en journalist. Blandt andet om oplysninger om udviklingen i antallet af ansøgere om seniorpension, tilkendelsesprocenten for seniorpension, udfaldet af klagesager på området og bemærkninger fra en ekstern revisor. 

Læs hele nyheden

En klagers adgang til oplysninger om sig selv i sognepræsts personalesag kunne som udgangspunkt ikke afvises

Retten til egenacces i personalesager ikke kun gælder for den ansatte selv, men også for andre, hvis personlige forhold omtales i personalesagen. Det udtaler ombudsmanden på baggrund af en sag, hvor en tidligere ansat i et stift klagede til biskoppen over en sognepræst i stiftet.

Læs hele nyheden

Overblik

#26 Klagefrister

I mange love er der fastsat regler om, at klager til en overordnet instans skal indgives inden for en bestemt frist.

Det sker jævnligt, at en klage modtages for sent, og klageinstansen derfor afviser at behandle klagen. Borgeren mister derved en mulighed for at få efterprøvet og eventuelt ændret en afgørelse, som borgeren er utilfreds med.

Det er på den baggrund vigtigt, at klageinstansen er omhyggelig med at undersøge, om klagefristen er overholdt. Er fristen overskredet, skal klageinstansen undersøge, om omstændigheder i sagen gør, at klagen alligevel skal behandles.

Læs overblik #26

Opdaterede overblik

#3 Partsbegrebet - Parter har efter forvaltningsloven en række rettigheder i forbindelse med myndighedernes behandling af afgørelsessager. Overblikkets afsnit 7.2 vedrørende sager om miljø, planlægning og byggeri er opdateret med ny retspraksis om manglende partsstatus og klageberettigelse i en plansag (U 2020.3087 V).

#5 Vejledning - En myndighed skal i nødvendigt omfang yde vejledning og bistand til personer, der henvender sig med spørgsmål inden for myndighedens sagsområde. Overblikkets afsnit 6.2 om klagevejledningens indhold er opdateret med ny ombudsmandspraksis om krav til klagevejledningen, når flere afgørelser meddeles samlet (FOB 2020-28).

#8 Officialprincippet - Officialprincippet indebærer, at myndighederne har ansvaret for, at en sag oplyses tilstrækkeligt, inden der træffes afgørelse. Afsnit 4.4 om partens ønske om inddragelse af bestemte oplysninger er opdateret med en henvisning vedrørende Ankestyrelsens svar på FOB 2020-7.

#9 Partshøring - Offentligt ansatte må ikke videregive fortrolige oplysninger til uvedkommende. Overblikkets afsnit 4.1 om private interesser er opdateret med ny ombudsmandspraksis om ikke at udlevere et rapportudkast (FOB 2020-26). Afsnit 4.2 om offentlige interesser er opdateret med en henvisning til ny retspraksis (U 2020.1818 Ø).

#10 Begrundelse - Myndigheders afgørelser skal begrundes, medmindre borgeren fuldt ud får medhold. Afsnit 5.2 om, at begrundelsen skal være dækkende, er opdateret med ny ombudsmandspraksis om en begrundelse i en aktindsigtsafgørelse (FOB 2020-9) og en henvisning til ny ombudsmandspraksis (FOB 2020-10). Afsnit 6.2 om uskrevne regler er opdateret med ny ombudsmandspraksis om henvisning til uskrevne regler om modregning (FOB 2020-27). I afsnit 6.1 om identifikation af retsregler og afsnit 7 om angivelse af hovedhensyn bag skønsudøvelse er der indsat henvisninger til ny ombudsmandspraksis (FOB 2020-28).

#11 Sagsbehandlingstid - Det er et grundlæggende krav til forvaltningsmyndigheder, at afgørelser skal træffes så hurtigt, som det er muligt og forsvarligt. Overblikkets afsnit 2.2 vedrørende lovregler om sagsbehandlingstider er opdateret med ny ombudsmandspraksis om overholdelse af fristerne i offentlighedsloven og miljøoplysningsloven (19/03816 og 19/00625). Afsnit 8 om konsekvenser af lang sagsbehandlingstid er opdateret med ny retspraksis fra Højesteret om erstatningsansvar for lang sagsbehandlingstid (U 2020.2851 H).

Høringer

Ombudsmanden hører Gældsstyrelsen om inddrivelse af børnebidrag i ind- og udland

Ombudsmanden har i to separate undersøgelser kritiseret Gældsstyrelsens indsats for at inddrive børnebidrag fra skyldnere i Danmark og i udlandet. Ombudsmanden har sendt to nye høringer, hvor han beder styrelsen om at gøre rede for dens nye initiativer på området.

Læs høring om inddrivelse af børnebidrag i Danmark

Læs høring om inddrivelse af børnebidrag i udlandet

Folketingets Ombudsmand søger et antal juridiske studentermedhjælpere til stærkt fagligt miljø med tiltrædelse fra den 1. april 2024 eller efter aftale

Vi søger et antal studentermedhjælpere til ombudsmandens juridiske afdeling. Du skal have kendskab og lyst til at arbejde med forvaltningsret.

Din primære arbejdsopgave vil være at behandle lettere klagesager, herunder at udarbejde udkast til breve til borgere og myndigheder. 

Læs stillingsopslaget, der har ansøgningsfrist den 26. februar 2024

 

FOB-sager offentliggjort siden seneste nyhedsbrev

FOB 2024-7

Journalister kan være partsrepræsentanter

Statsadvokaten i Viborg tiltrådte Østjyllands Politis afslag på aktindsigt i en straffesag til en journalist, selv om journalisten havde fuldmagt fra en person,...

FOB 2024-8

Dekorumkravet. Afvisning af ansøger til stilling som følge af et tilhold

En ansøger søgte en stilling som næstkommanderende for en enhed i en militær stab. Stillingen ville medføre en varig udnævnelse som oberstløjtnant. Forsvarsmini...

FOB 2024-6

Ikke ret til aktindsigt i materiale, der lå til grund for tilbagekaldelse af advarsel

Et medie klagede over, at Statsministeriet ikke havde givet fuld aktindsigt i det materiale, der lå til grund for tilbagekaldelsen af en disciplinær advarsel ti...

FOB 2024-5

Ikke ret til aktindsigt i begrundelser for at meddele og tilbagekalde disciplinære advarsler til to chefer i Rigspolitiet

Disciplinære advarsler til to chefer i Rigspolitiet blev tilbagekaldt. Efterfølgende afslog Rigspolitiet og Justitsministeriet at give en journalist aktindsigt...

FOB 2024-4

Partipolitisk materiale relateret til et erhvervsnetværk var ikke omfattet af retten til aktindsigt

En journalist havde anmodet Udenrigsministeriet om aktindsigt i materiale vedrørende partiet Moderaternes erhvervspolitiske netværk. 
Udenrigsministeriet afvi...

FOB 2024-3

Temakravet i offentlighedsloven var ikke opfyldt ved angivelse af temaet ”korrespondance vedrørende sager ved domstolene”

Statsministeriet afslog en anmodning om aktindsigt, med den begrundelse at temakravet ikke var opfyldt, jf. offentlighedslovens § 9, stk. 1, nr. 2, hvorefter en...

FOB 2024-2

Mail var omfattet af aktindsigtsanmodning, selvom ministerium mente, at den havde et andet indhold end angivet i anmodningen

I en pressemeddelelse omtalte Forsvarsministeriet en udtalelse fra Forsvarets Efterretningstjeneste. Følgende fremgik af udtalelsen: ”Forsvarsministeriet har de...

FOB 2024-1

Ekstraheringspligt ved oplysninger af relevans for sagen i notater om interviews med eksterne parter

En journalist bad Fødevarestyrelsen om aktindsigt i notater om interviews med eksterne parter, som blev gennemført i forbindelse med en evaluering af styrelsens...