Nyheder
Kommune kunne ikke stille krav om Nemkonto til udbetaling af kontanthjælp
Hvis en borger ikke har en Nemkonto, må kommunen sikre, at borgeren får udbetalt sine penge på en anden måde. Kommunen kan ikke sætte udbetalingen i bero, indtil borgeren får en Nemkonto, eller kræve, at udbetalingen i stedet foretages via en tredjeparts konto, f.eks. en pårørende.
Det udtaler ombudsmanden på baggrund af en sag fra Københavns Kommune.
Læs hele nyheden
Seniorpensionsenheden skulle udlevere flere oplysninger til journalist
Seniorpensionsenheden har efter en henvendelse fra Folketingets Ombudsmand udleveret en række oplysninger om seniorpensionsordningen til en journalist. Blandt andet om oplysninger om udviklingen i antallet af ansøgere om seniorpension, tilkendelsesprocenten for seniorpension, udfaldet af klagesager på området og bemærkninger fra en ekstern revisor.
Læs hele nyheden
En klagers adgang til oplysninger om sig selv i sognepræsts personalesag kunne som udgangspunkt ikke afvises
Retten til egenacces i personalesager ikke kun gælder for den ansatte selv, men også for andre, hvis personlige forhold omtales i personalesagen. Det udtaler ombudsmanden på baggrund af en sag, hvor en tidligere ansat i et stift klagede til biskoppen over en sognepræst i stiftet.
Læs hele nyheden
Overblik
#26 Klagefrister
I mange love er der fastsat regler om, at klager til en overordnet instans skal indgives inden for en bestemt frist.
Det sker jævnligt, at en klage modtages for sent, og klageinstansen derfor afviser at behandle klagen. Borgeren mister derved en mulighed for at få efterprøvet og eventuelt ændret en afgørelse, som borgeren er utilfreds med.
Det er på den baggrund vigtigt, at klageinstansen er omhyggelig med at undersøge, om klagefristen er overholdt. Er fristen overskredet, skal klageinstansen undersøge, om omstændigheder i sagen gør, at klagen alligevel skal behandles.
Læs overblik #26
Opdaterede overblik
#3 Partsbegrebet - Parter har efter forvaltningsloven en række rettigheder i forbindelse med myndighedernes behandling af afgørelsessager. Overblikkets afsnit 7.2 vedrørende sager om miljø, planlægning og byggeri er opdateret med ny retspraksis om manglende partsstatus og klageberettigelse i en plansag (U 2020.3087 V).
#5 Vejledning - En myndighed skal i nødvendigt omfang yde vejledning og bistand til personer, der henvender sig med spørgsmål inden for myndighedens sagsområde. Overblikkets afsnit 6.2 om klagevejledningens indhold er opdateret med ny ombudsmandspraksis om krav til klagevejledningen, når flere afgørelser meddeles samlet (FOB 2020-28).
#8 Officialprincippet - Officialprincippet indebærer, at myndighederne har ansvaret for, at en sag oplyses tilstrækkeligt, inden der træffes afgørelse. Afsnit 4.4 om partens ønske om inddragelse af bestemte oplysninger er opdateret med en henvisning vedrørende Ankestyrelsens svar på FOB 2020-7.
#9 Partshøring - Offentligt ansatte må ikke videregive fortrolige oplysninger til uvedkommende. Overblikkets afsnit 4.1 om private interesser er opdateret med ny ombudsmandspraksis om ikke at udlevere et rapportudkast (FOB 2020-26). Afsnit 4.2 om offentlige interesser er opdateret med en henvisning til ny retspraksis (U 2020.1818 Ø).
#10 Begrundelse - Myndigheders afgørelser skal begrundes, medmindre borgeren fuldt ud får medhold. Afsnit 5.2 om, at begrundelsen skal være dækkende, er opdateret med ny ombudsmandspraksis om en begrundelse i en aktindsigtsafgørelse (FOB 2020-9) og en henvisning til ny ombudsmandspraksis (FOB 2020-10). Afsnit 6.2 om uskrevne regler er opdateret med ny ombudsmandspraksis om henvisning til uskrevne regler om modregning (FOB 2020-27). I afsnit 6.1 om identifikation af retsregler og afsnit 7 om angivelse af hovedhensyn bag skønsudøvelse er der indsat henvisninger til ny ombudsmandspraksis (FOB 2020-28).
#11 Sagsbehandlingstid - Det er et grundlæggende krav til forvaltningsmyndigheder, at afgørelser skal træffes så hurtigt, som det er muligt og forsvarligt. Overblikkets afsnit 2.2 vedrørende lovregler om sagsbehandlingstider er opdateret med ny ombudsmandspraksis om overholdelse af fristerne i offentlighedsloven og miljøoplysningsloven (19/03816 og 19/00625). Afsnit 8 om konsekvenser af lang sagsbehandlingstid er opdateret med ny retspraksis fra Højesteret om erstatningsansvar for lang sagsbehandlingstid (U 2020.2851 H).
Høringer
Ombudsmanden hører Gældsstyrelsen om inddrivelse af børnebidrag i ind- og udland
Ombudsmanden har i to separate undersøgelser kritiseret Gældsstyrelsens indsats for at inddrive børnebidrag fra skyldnere i Danmark og i udlandet. Ombudsmanden har sendt to nye høringer, hvor han beder styrelsen om at gøre rede for dens nye initiativer på området.
Læs høring om inddrivelse af børnebidrag i Danmark
Læs høring om inddrivelse af børnebidrag i udlandet
Folketingets Ombudsmand søger et antal juridiske studentermedhjælpere til stærkt fagligt miljø med tiltrædelse fra den 1. april 2024 eller efter aftale
Vi søger et antal studentermedhjælpere til ombudsmandens juridiske afdeling. Du skal have kendskab og lyst til at arbejde med forvaltningsret.
Din primære arbejdsopgave vil være at behandle lettere klagesager, herunder at udarbejde udkast til breve til borgere og myndigheder.
Læs stillingsopslaget, der har ansøgningsfrist den 26. februar 2024