1. Oversigt
Enhver har mulighed for at søge aktindsigt i navne på medarbejdere hos myndighederne.
Afsnit 2 indeholder nogle generelle og tværgående betragtninger om adgangen til aktindsigt i navne på medarbejdere.
Offentlighedens adgang til aktindsigt efter offentlighedslovens almindelige regler om aktindsigt, som gælder for ”enhver”, er beskrevet i afsnit 3.
Afsnit 4 omhandler aktindsigt for parter i afgørelsessager efter forvaltningsloven.
Offentlighedslovens regel om egenacces, som gælder for borgere, hvis personlige forhold er omtalt i en sag, er nærmere gennemgået i afsnit 5.
2. Generelt om aktindsigt i navne på medarbejdere
Som hovedregel har en myndighed pligt til at imødekomme en anmodning om aktindsigt i medarbejdernes navne.
Det gælder, både når anmodningen skal behandles efter reglerne om aktindsigt i offentlighedsloven, og når anmodningen skal behandles efter reglerne om partsaktindsigt i forvaltningsloven eller efter offentlighedslovens særlige regel om egenacces.
2.1. Navne på eksterne konsulenter mv.
Det er ikke kun navne på myndighedens ansatte, som sagsparter mv. kan være interesserede i at få oplyst.
Også oplysninger om navne på eksterne konsulenter mv., som myndigheden har antaget til at medvirke ved behandlingen af en sag, kan der være ønske om at få aktindsigt i.
I FOB 2015-20, der handlede om Dansk Bibliotekscenter, ønskede en forfatter, som havde indsendt en roman til vurdering, at få oplyst både navnet på den person, som var sagsbehandler på sagen, og som var ansat hos Dansk Bibliotekscenter, og navnet på den eksterne konsulent, der var antaget af Dansk Bibliotekscenter til at lave den indledende vurdering i sagen. Ombudsmanden mente, at forfatteren skulle have indsigt i navnet på såvel den ansatte som den eksterne konsulent, der havde medvirket til sagens behandling (sagen er omtalt nærmere under afsnit 5).
2.2. Navnet fremgår af et internt arbejdsdokument
Interne arbejdsdokumenter er undtaget fra aktindsigt i medfør af offentlighedslovens § 23.
Selv om et internt dokument kan undtages fra aktindsigt, skal der – efter offentlighedslovens almindelige regler – gives aktindsigt i oplysninger om en sags faktiske grundlag, i det omfang oplysningerne er ”relevante for sagen”. Det følger af lovens § 28, stk. 1.
Hvis oplysningen om navnet på medarbejderen alene fremgår af et internt dokument, og hvis oplysningen er relevant for sagen, vil oplysningen således skulle udleveres (ekstraheres) – medmindre en undtagelsesbestemmelse i offentlighedsloven kan begrunde afslag på aktindsigt.
Vurderingen af, om navnet er ekstraheringspligtigt efter offentlighedsloven, vil bl.a. afhænge af, hvad der nærmere skal forstås ved ”sagen” i § 28, stk. 1. Dette spørgsmål er i denne sammenhæng ikke nærmere afklaret i praksis.
Se i øvrigt fra praksis FOB 1996.122 (omtalt under afsnit 3.2), hvor en tidligere psykiatrisk patient ville havde udleveret navne på to sygeplejersker, som hun ønskede at indkalde som vidner i en sag anlagt mod tre læger, og hvor navnene alene fremgik af interne vagtplaner. Ombudsmanden mente i den sag, at der var tale om ekstraheringspligtige oplysninger.
Også forvaltningslovens regler om partsaktindsigt fastsætter i § 12, at interne dokumenter er undtaget fra aktindsigt. Retten til aktindsigt omfatter imidlertid oplysninger om en sags faktiske grundlag, i det omfang oplysningerne er ”relevante for sagens afgørelse”. Det følger af forvaltningslovens § 14 a.
I FOB 2010 12-1 (omtalt under afsnit 4) fremgik navnene på to såkaldte forbehandlere alene af den interne forberedelse af ansøgningssagen. Ombudsmanden mente, at der var tale om ekstraheringspligtige oplysninger.
3. Offentlighedens adgang til aktindsigt
3.1. Aktindsigt efter offentlighedsloven
Offentlighedsloven fastsætter i § 21 særlige regler om aktindsigt i de offentligt ansattes personalesager.
Sager om ansættelse og forfremmelse i det offentliges tjeneste er efter bestemmelsens stk. 1 generelt undtaget fra aktindsigt.
Andre sager om enkeltpersoners ansættelsesforhold i det offentlige – dvs. de almindelige personalesager, der normalt oprettes ved en medarbejders tiltræden, og de konkrete personalesager om f.eks. suspension og afskedigelse eller klagesager om den ansattes adfærd – er som hovedregel heller ikke omfattet af retten til aktindsigt. Det fremgår af bestemmelsens stk. 2.
Det gælder imidlertid ikke i forhold til aktindsigt i bl.a. de ansattes navne. Efter bestemmelsen i § 21, stk. 3, er der således ret til indsigt i oplysninger om en offentligt ansats navn (og andre konkret opregnede oplysninger) ”i overensstemmelse med lovens almindelige regler”. Det indebærer bl.a., at lovens almindelige undtagelsesbestemmelser finder anvendelse, men udgangspunktet vil være, at navnet på den ansatte skal udleveres.