Lægekonsulenters arbejdsopgaver fastsættes af kommunen

25-04-2012

Social- og Integrationsministeriet kan ikke fastsætte retligt bindende retningslinjer for, hvilke arbejdsopgaver kommunale lægekonsulenter må beskæftige sig med. Det er den enkelte kommunalbestyrelse, der fastsætter arbejdsopgaverne. Det fremgår af en udtalelse, som Folketingets Ombudsmand netop har afgivet. 

Ombudsmanden stillede i september 2011 spørgsmål til Beskæftigelsesministeriet (som spørgsmålet på dette tidspunkt hørte under) om lægekonsulenternes rolle. Baggrunden var, at Pensionsstyrelsen i juli 2011 i en skrivelse til kommunerne havde fremhævet, at lægekonsulenter ikke har kompetence til at træffe afgørelse om førtidspension og derfor ikke bør udtale sig om, hvorvidt borgeren opfylder betingelserne for førtidspension eller andre sociale ydelser. Pensionsstyrelsen skrev også, at kompetencen til at træffe afgørelse om førtidspension alene tilkommer kommunen. 

Ombudsmanden var på baggrund af Pensionsstyrelsens skrivelse i tvivl om, hvorvidt Pensionsstyrelsen mente, at styrelsen med bindende virkning for kommunerne kunne bestemme, hvilke spørgsmål en lægekonsulent kunne beskæftige sig med. 

På baggrund af Social- og Integrationsministeriets udtalelse har ombudsmanden nu konkluderet, at ministeriet og ombudsmanden er enige om retsstillingen. Det er kommunalbestyrelserne, der fastsætter arbejdsopgaverne og har instruktionsbeføjelse over for lægekonsulenterne på helt samme måde som for andet kommunalt ansat administrativt personale. 

Læs ombudsmandens udtalelse

Yderligere oplysninger kan fås hos ombudsmand Jørgen Steen Sørensen eller kontorchef Bente Mundt på telefon 33 13 25 12. 

Spørgsmålet om kommunernes brug af lægekonsulenter har løbende været og er fortsat genstand for politiske drøftelser. Senest vedtog Folketinget den 10. april 2012 et forslag til vedtagelse (V 42) om anvendelsen af lægekonsulenter. V 42 kan læses her

 

 

Folketingets Ombudsmand er jurist og valgt af Folketinget til at behandle klager over offentlige myndigheder. Ombudsmanden kan kritisere og anbefale myndigheder at ændre deres afgørelser. Hvert år får ombudsmanden mellem 4.000 og 5.000 klager fra borgere, der mener, at en myndighed har begået fejl. En typisk fejl kan være en kommune eller anden myndighed, der har været for længe om at svare på et brev eller truffet en forkert afgørelse. Ombudsmanden tager også selv sager op, for eksempel efter omtale i en avis, ligesom han ofte er på inspektion i blandt andet fængsler og psykiatriske afdelinger. Cirka 90 medarbejdere er ansat ved Folketingets Ombudsmand.