Ministerium forbedrer vejledning for elektronisk studieansøgning

06-07-2011

Efter at flere hundrede kvalificerede ansøgere fik afslag på en studieplads i fjor, har Videnskabsministeriet forbedret vejledningen på optagelse.dk. Derfor træder ombudsmanden nu ud af sagen, som han har fulgt det seneste år.

 

I løbet af sommeren 2010 kom det frem at flere hundrede ansøgere som levede op til adgangskravene - og havde søgt via optagelse.dk - havde fået afslag. Begrundelsen var at deres eksamensbevis ikke var kommet frem med ansøgningen.

 

Videnskabsministeriet meddelte den 30. august 2010 ombudsmanden at ministeriet havde taget kontakt til landets 8 universiteter. Ministeriet havde fundet en ordning så ansøgere der opfyldte optagelseskravene men havde modtaget afslag på ansøgningen indgivet via optagelse.dk på grund af manglende eksamensbevis, alle var blevet tilbudt optagelse med studiestart den 1. september 2010.

 

Den 24. marts 2011 orienterede Videnskabsministeriet ombudsmanden om en forbedret vejledning. Fra sommeren 2011 vil ansøgere der bruger optagelse.dk og som skal eftersende en kopi af deres eksamensbevis, hele 5 gange gøres bekendt med at der skal eftersendes bilag.

 

Endelig har Videnskabsministeriet den 27. maj 2011 oplyst at også ansøgere der udfylder ansøgningsskemaet på optagelse.dk, men vælger at printe dette og indsende skemaet i papirform vil modtage en følgeskrivelse hvoraf det fremgår hvilke bilag ansøgeren skal vedlægge sin papiransøgning.

 

”Jeg mener at den vejledning om indsendelse af bilag som kommende ansøgere får på optagelse.dk lever op til de krav man med rimelighed kan stille. Jeg har derfor meddelt Videnskabsministeriet og Undervisningsministeriet at jeg ikke gør mere i sagen,” siger ombudsmand Hans Gammeltoft-Hansen.

 

Se seneste nyhed i sagen her

 

Yderligere oplysninger kan fås hos ombudsmand Hans Gammeltoft-Hansen på mobil nr. 40 43 45 43.

 

Folketingets Ombudsmand er jurist og valgt af Folketinget til at behandle klager over offentlige myndigheder. Ombudsmanden kan kritisere og anbefale myndigheder at ændre deres afgørelser. Hvert år får ombudsmanden omkring 5000 klager fra borgere der mener at en myndighed har begået fejl. En typisk fejl kan være en kommune eller anden myndighed der har været for længe om at svare på et brev eller truffet en forkert afgørelse. Ombudsmanden tager også selv sager op, for eksempel efter omtale i en avis, ligesom han ofte er på inspektion i blandt andet fængsler og psykiatriske hospitaler. Cirka 85 medarbejdere er ansat ved Folketingets Ombudsmand