Igangværende sager på skatteområdet

Ombudsmandens Skattekontor arbejder i øjeblikket med følgende egen drift-sager og generelle egen drift-undersøgelser, der endnu ikke er afsluttet:

NY: Ombudsmanden har indledt en undersøgelse af Vurderingsstyrelsens vejledning om tillægslån mv.

Der har i medierne været en omtale af Vurderingsstyrelsens vejledning af boligejere om såkaldte tillægslån. Vurderingsstyrelsens vejledningsbreve omhandler en situation, hvor boligejere i første omgang har fået en skatterabat, der var for stor, fordi der på forskudsopgørelsen ikke kunne laves en samlet nettoberegning af skatterabat på tværs af ejendomsværdiskat og grundskyld.

Ombudsmanden har indledt en undersøgelse vedrørende Vurderingsstyrelsens vejledningsbreve. Ombudsmanden har i den forbindelse også stillet spørgsmål vedrørende styrelsens fremadrettede vejledningsindsats i forbindelse med overgangen til det nye ejendomsvurderingssystem.

Læs ombudsmandens brev til Vurderingsstyrelsen.

Sagsbehandlingstid i sager om henstand

Ombudsmanden blev gjort opmærksomhed på Skattestyrelsens generelle sagsbehandlingstider i sager, hvor borgere og virksomheder i forbindelse med klage over afgørelser vedrørende skattekrav søger om henstand med betaling af skatter mv. Det drejede sig særligt om beløb, der opkrævedes via skattekontoen. På den baggrund har ombudsmanden indledt en undersøgelse vedrørende Skattestyrelsens sagsbehandlingstider i de nævnte sager, herunder betydningen af sagsbehandlingstiderne i relation til beløb, der opkræves via skattekontoen, og i situationer, hvor et skattekrav overgår til tvangsinddrivelse hos Gældsstyrelsen, inden Skattestyrelsen har taget stilling til anmodningen om henstand.

Samtidig har ombudsmanden indledt en anden undersøgelse vedrørende Gældsstyrelsens sagsbehandlingstider i sager, hvor borgere og virksomheder søger Gældsstyrelsen om henstand med betaling af gæld, som er sendt til inddrivelse hos Gældsstyrelsen.

Understøttelse af partsrepræsentation i Skatteforvaltningens it-systemer (november 2023)

En omfattende kortlægning af Skatteforvaltningens it-systemer viste, at der kunne være utilstrækkelig understøttelse af partsrepræsentation i 32 it-systemer – herunder dem, der understøtter forskuds- og årsopgørelser, samt Vurderingsportalen. Det betød, at borgerne kunne være forhindrede i at lade sig repræsentere af rådgivere eller eksperter i disse systemer.
Skatteforvaltningen oplyste til ombudsmanden, at den arbejdede på at løse problemet, men at det var kompliceret og ville tage lang tid. Ombudsmanden kritiserede problemets omfang, ligesom han mente, at tidsplanen for lovliggørelsen gav anledning til bekymring. Ombudsmanden har bedt om at modtage underretning i 2024 om Skatteforvaltningens videre arbejde.
FOB 2023-30: Understøttelse af partsrepræsentation i Skatteforvaltningens it-systemer

I forlængelse af sagen FOB 2023-20 har ombudsmanden derudover bedt om ved udgangen af 2024 at modtage en overordnet status for Skattestyrelsens arbejde med at sikre, at sager om mulig tilbagebetaling af moms afsluttes.
FOB 2023-20: Skattestyrelsens sagsbehandlingstid på foreløbigt 9 år i sager om mulig tilbagebetaling af moms
Nyhed 29. juni 2023: 9 års sagsbehandlingstid er helt uacceptabelt

Ombudsmanden

- kan tage sager op på eget initiativ (egen drift-sager)

- har mulighed for at lave større generelle undersøgelser (generelle egen drift-undersøgelser)

- behandler klager

Klagesager

Ombudsmanden er desuden gået ind i et antal sager på baggrund af konkrete klager – sager om skattemyndighedernes vejledning om såkaldt ”Mutual Agreement Procedure” efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst og om ekstraordinær genoptagelse af en sag om momstilsvar.