Hillerød Forsyning er omfattet af ombudsmandens kompetence

03-03-2025

Ombudsmanden har bestemt, at Hillerød Forsyning i form af moderselskabet Hillerød Forsyning Holding A/S og datterselskabet Hillerød Service A/S skal være omfattet af hans virksomhed i samme omfang, som de er omfattet af reglerne i offentlighedsloven.

Selskaberne er 100 pct. ejet af Hillerød Kommune og omfattet af offentlighedslovens § 4, stk. 1. Det er almindelig praksis, at ombudsmanden efter ombudsmandslovens § 7, stk. 4, bestemmer, at selskaber er omfattet af ombudsmandens kompetence i samme omfang, som de er omfattet af reglerne i offentlighedsloven. Det gælder også for så vidt angår kommunalt ejede forsyningsselskaber.

Hensigten med ombudsmandslovens § 7 er at skabe overensstemmelse mellem ombudsmandens kompetence og anvendelsesområdet for bl.a. offentlighedsloven.

Ombudsmanden har truffet sin beslutning i forbindelse med behandlingen af en klage fra en borger, der har fået delvist afslag på aktindsigt.

Ombudsmanden har orienteret Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet samt Folketingets Retsudvalg om sin beslutning.

Yderligere oplysninger:

Folketingets Ombudsmand, Henrik Bloch Andersen, tlf. 33 13 25 12

Områdechef Jacob Christian Gaardhøje, tlf. 33 13 25 12

 

FAKTA

Efter offentlighedslovens § 3, stk. 2, nr. 1-3, finder loven bortset fra bestemmelserne i §§ 11 og 12 og §§ 15-17 anvendelse på al virksomhed, der udøves af

  1. elforsyningsvirksomheder, der producerer, transmitterer eller distribuerer elektricitet ved spænding på 500 V eller derover,
  2. selskaber, institutioner, foreninger m.v., der driver naturgasforsyningsvirksomhed, og
  3. kollektive varmeforsyningsanlæg, som er omfattet af varmeforsyningsloven og har en kapacitet på mere end 10 MJ/s.

Efter offentlighedslovens § 4, stk. 1, finder loven bortset fra bestemmelserne i §§ 11 og 12 og §§ 15-17 anvendelse på al virksomhed, der udøves af selskaber, hvis mere end 75 pct. af ejerandelene tilhører danske offentlige myndigheder. Det gælder dog ikke børsnoterede selskaber og disses datterselskaber. Det gælder heller ikke selskaber, der er undtaget efter regler fastsat i medfør af offentlighedslovens § 4, stk. 2.

§ 4, stk. 1, finder anvendelse på de omhandlede selskaber, uanset om der er tale om direkte eller indirekte ejerskab af mere end 75 pct. af ejerandelene.

Af § 7, stk. 4, i lov om Folketingets Ombudsmand fremgår det, at såfremt selskaber, institutioner, foreninger mv. ved lov eller administrativt helt eller delvis inddrages under de regler og principper, der gælder for den offentlige forvaltning, kan ombudsmanden bestemme, at de pågældende organer i samme omfang skal være omfattet af ombudsmandens virksomhed.